Eksempler på billedstilen, som skal bruges i Beredskabsforbundets kommunikation: Mennesker i centrum, naturlige og autentiske situationer – og et afdæmpet lys og et nordisk udtryk.

Billeder med mennesker – og lidt andre farver

Historie og stolte traditioner – men også moderne løsninger på fremtidens udfordringer.

Beredskabsforbundets arbejde og identitet har indbyggede kontraster. Og derfor er den nye visuelle identitet også defineret af kontraster mellem nyt og gammelt, moderne og traditionelt.

Det gælder ikke bare i udformningen af de nye logoer. Det er også baggrunden for valget af farver, billedstil og skrifttype.

Samtidig skal farver og billeder være med til BÅDE at skabe sammenhæng mellem de tre ”brands”: Beredskabsforbundet, Borgerberedskabet og BlivBrandmandNu – OG vise, at der er forskelle mellem de tre.

Farverne tager udgangspunkt i de blå og orange farver fra de internationale symboler for civilbeskyttelse, men har samtidig fået et lidt moderne twist.

Skrifttypen, som skal bruges til alt design, bortset fra Powerpoints og eksterne dokumenter, hedder Lato.

Den skrifttype (eller font) er valgt, fordi den er nutidig og bidrager med et moderne udtryk. Samtidig er det en stabil font, som understreger Beredskabsforbundets robusthed. Og sidst, men ikke mindst, kan den betragtes som positiv og imødekommende, hvilket også underbygger forbundets aktiviteter.

Mennesker i centrum

Den anbefalede billedstil for Beredskabsforbundet er et forsøg på at ”oversætte” forbundets kernefortælling til noget visuelt. Derfor er der altid mennesker i centrum på billederne, som også skal afspejle naturlige og autentiske situationer. Samtidig skal billederne skabe sammenhæng til den generelle visuelle identitet ved at vælge billeder med afdæmpet lys og et nordisk udtryk.

Billedstilen for Borgerberedskabet (det nuværende Robust Borger) ligger tæt op ad Beredskabsforbundets. Men ligesom farverne bruges til at vise, at der er en forskel mellem Beredskabsforbundet og Borgerberedskabet, så er der også nuanceforskelle i billedstilen. Også her skal mennesker i centrum på billederne – endda gerne hvor der symbolsk udtrykkes omsorg og tryghed. Borgerberedskabet bruger også billeder af natur for at understrege Borgerberedskabets identitet og arbejde.

Stadig plads til billeder fra frivillige

Retningslinjerne for billedstil gælder i første omgang for den del af kommunikationen, som er permanent – altså for eksempel coverbilleder på forbundets Facebookprofiler og faste billeder på hjemmesider. Det skal stadig være muligt i forskellige sammenhænge at bruge billeder taget af frivillige, som ikke nødvendigvis passer ind i billedstilen.

Eksempler på billedstilen for Borgerberedskabet: Billeder af mennesker og natur, og billeder der udtrykker omsorg og tryghed.

Beredskabsforbundets nye farver med blå som hovedfarven.

Borgerberedskabets farver: Også her er den blå farve den primære, men de gule nuancer fylder mere i det samlede billede end i Beredskabsforbundets materialer.

Skrifttypen til al forbundets kommunikation hedder Lato, som bidrager med et moderne udtryk. Den er brugt til overskriften på forsiden af dette nummer af Frivillig. Alternativ skrifttype (font), som skal bruges i Powerpoints og eksterne dokumenter, er Arial.

Bomærkerne – uden tekst – for henholdsvis Beredskabsforbundet, Borgerberedskabet og BlivBrandmandNu.

Vær tålmodig: Der går nogle måneder før alt er udskiftet

Ingen organisation kan udskifte hele sin visuelle identitet fra den ene dag til den anden. Heller ikke Beredskabsforbundet.

Den nye designlinje omfatter i princippet alt kommunikationsmateriale, så det er altså både hjemmesider, Facebook-sider, brochurer, brevpapir, visitkort og meget mere, der skal ændres i tråd med den nye designmanual. Det gælder altså både det materiale, der laves i landssekretariatet i Hedehusene, og det, som laves i regioner og kredse. Og eksterne leverandører skal også omstille sig til de nye logoer, farver, skrifttyper, som de bruger i det arbejde, de udfører for Beredskabsforbundet.

Udskiftningen begynder for alvor i løbet af september, men processen tager tid. Så der vil formentlig gå nogle måneder, før eksempelvis en ny udgave af vores hjemmeside – beredskab.dk – går i luften med brug af det nye design. Og det er uundgåeligt med en overgangsperiode, hvor noget er moderniseret, mens andet stadig har det gamle udtryk.

Kontakt landssekretariatet

Derfor kræver det tålmodighed fra alle involverede i den kommende tid. Men du vil snart opleve, at ændringerne begynder at kunne ses.

Hvis en region eller en kreds har akut brug for de nye logoer til brochurer eller lignende, kan man kontakte landssekretariatet i Hedehusene.

Print alle sider